První módní dílo Jany Kronovetrové byl nejspíš obdélníček s dírkami pro ruce v mikrovelikosti pro barbínu. Zatímco jiné holčičky tímto pokusem se šitím končí, Jana moc ráda pokračuje.

První její opravdový kousek pak byla mikina s kapucí, ovšem ne jen tak ledajaká. „Ušila jsem ji z přírodní fáčoviny s vytkávanými proužky, nosila jsem ji v létě hrdě přes triko, byla to opravdu jiná věc, než jaké se daly koupit. Ta radost z vlastního nositelného výrobku byla obrovská,“ vzpomíná Jana, kterou dnes najdete na Fleru pod značkou respecto (a možná si vzpomenete, že to bývala Babazinka) a kterou jsme vyzpovídali pro časopis Kreativ.

Vy jste měla na oblékání vyhraněný názor už od dětství?

Myslím, že jako malá jsem to až tak neřešila, pořád jsem po něčem lezla, a tak tepláky byly to nej. V takovém prvním výraznějším oblékacím období nám s kamarádkou ale učarovaly hippies, pacifismus, mimoevropské kultury, takže jsem začala nosit kalhoty do zvonu, boty na platformě, úzké triko po mámě, vytahaný svetr, korálky... V té době jsem hodně recyklovala, měla jsem zmapované pražské second handy i máminy zbytky látek, které jsem hojně využívala. Asi už tehdy jsem měla potřebu mít oblečení trošku jiné a třeba se jím i vyjádřit, nepodléhat mainstreamu.

Kdo vás učil šít?

Maminka. Byla to vyučená pánská krejčová, ale i když profesi kvůli péči o nás děti změnila, šila téměř denně doma po práci nebo před prací pro nás i pro známé. Já jsem tedy k šití přičichla už jako hodně malá a za to, co dneska dělám, vděčím jí. Díky, mami!

Když se člověk podívá do vaší nabídky, vidí samé pohodlné věci. V čem se cítíte nejpohodlněji vy sama?

Jednoznačně v ležérnějším oblečení, v kalhotách z pevné látky, k nim pořádné boty, košík a hurá do lesa. Já si moc nepotrpím na formální oblečení, a když můžu, vyrazím do přírody. Tak nejspíš podle toho vytvářím i oblečení, které nabízím zákaznicím. I když docela velkou část nabídky formují právě i samotné stálé klientky, které mě kolikrát popostrčí k výrobě něčeho, co jsem ani neplánovala, a za to jim patří dík. Nenechají mě přešlapovat na místě a jsou naladěné na podobnou vlnu jako já, což je úžasný benefit mojí práce. Poznala jsem spoustu skvělých žen.

Sítotisk je taková výzva, ne?

Je to pro mě úžasná možnost přenést trošku krásy z přírody do mé tvorby, svoboda ve vyjádření, hraní si s barvami.

Tisknete ručně?

Ano, tisknu klasicky ručně, takže musí proběhnout předtisková příprava v počítači. Síta mi vyrobil můj šikovný partner, ta se musí připravit pro vysvícení motivu (což je také velká radost, když to vyjde napoprvé pěkně) a pak se může tisknout. Většinou tisknu nejdřív na látku, jen výjimečně na hotový výrobek. Přiznám se, že sítotisk mě nakonec baví snad víc než šití. No ale zase naopak když hodně tisknu, tak si ráda sednu ke stroji. Nejlepší je samozřejmě, když je došito a natištěno.

Máte nějaké výtvarné vzdělání?

Nemám, jsem nadšený, zvědavý samouk s nenechavýma rukama.

Na kom výrobky testujete?

Především na sobě a mých blízkých. Nerada bych nabízela něco, co bych sama nenosila nebo by bylo nepraktické, a samozřejmě se snažím co nejvíc vyslyšet připomínky ohledně střihů, barev a potisků i od mých zákaznic.

Kdy jste se rozhodla svoje věci nabídnout na Fleru?

Fler jsem našla někdy v roce 2008, když jsem hledala informace o prodeji na obdobném zahraničním webu. Byl to úžasný objev, všechno bylo připravené jako na talíři, jen vložit zboží, a já to musela zkusit, tenkrát ještě jako Babazinka. Pro mě to byla celkově doba velkých změn a Fler mi do ní přiskočil jako další životní výzva. Babazinku jsem jenom časem proměnila v Respecto, protože se snažím přiklánět k přírodním materiálům, hodně při práci přemýšlím o recyklaci a způsobu a místu výroby, to jsou pro mě zásadní přísady mé značky.

Hodně z modelů, které Jana nabízí, má jenom po jednom kuse nebo třeba dvou.
Potisky jsou její vlastní autorské dílo.

Jaký máte ještě plán?

Mám zase takové období změny, a tak jsem si pronajala obchod se zázemím pro dílnu a za velké podpory mého partnera ho v nejbližší době otevřu. Předpokládám, že mi pomůže k uskutečnění dalších šicích nápadů a nabídne na malém městě něco jiného, než je běžně k dostání.

Kolik času denně strávíte u šicího stroje?

To je různé, někdy skoro celý den, jindy ani minutu, protože tisknu, žehlím, fotím, připravuji si motivy.

A co vás z toho baví nejvíc?

Vcelku všechno, je to úžasný mix různých profesí. :)

Co je to ten sítotisk na látku?

Princip zní jednoduše: je to metoda tisku, kdy se barva přenáší na látku protlačením skrz připravené síto s motivem.

Motiv se na síto s jemňounkými očky dostane „vysvícením“. Je totiž potřené světlocitlivou emulzí, která po působení světla přes připravenou šablonu některá očka „ucpe“ a barva se přes ně nedostane. Používá se vždy jeden barevný odstín nebo přechod několika barev pro jednu vrstvu tisku. Koupit se dají různé verze barev s odlišnými vlastnostmi.

Pro časopis KREATIV připravila Michala Šmikmátorová, Fler.cz.

Srdečně zdravíme a přicházíme s novým Kreativem,

který už pokukuje po jaru!

Zveme vás zveme k novému číslu Kreativu :)

Než vyraší první květiny z cibulí, můžete si je s námi vyrobit z filcu, papíru, dřeva i fondánu, a taky si začít chystat výzdobu na Velikonoce. Vymýšleli jsme různé podoby zajíčků a vyzkoušeli nový způsob, jak dekorovat kraslice. Denisa se rozhodla nalákat i ptáčky do zahrady a tak v rámci recyklace vyrobila ze starých nápojových kartonů nové budky, podívejte se na ně.

Jarní bude i jeden z dárků: samolepky. Dalším dárkem bude trojice plakátků s originálními motivy od našich výtvarnic, kterým jsme jako společné téma zadali spojení člověka a přírody. A do třetice jsme pro vás připravili k vystřižení papírové cívky, které se nám osvědčily pro namotávání bavlnek.

Velikonočně jsme se naladili i v kuchyni. Ověřili jsme tradiční nádivku s jehněčí pečení a pak se pustili do sladkostí. Zkuste s námi třeba metodu, jak dostat ptáčka do cheesecaku nebo upéct panettonky v plecháčku.

Až si budete chtít jen tak číst, zkuste třeba text o tom, proč by nebylo Františka Křižíka bez paní Křižíkové. Nebo tipy, co dělat v Bechyni, nebo úvahu o tom, z čeho se skládá řecká krása. A pak můžete zase začít tvořit. 

Nové číslo časopisu Kreativ najdete na stáncích a také na Fleru :)