Murano je "mekkou" všech sklářů světa. Právě zde se tak úzkostlivě střežila tajemství benátského skla.

Ostrov leží v Benátské laguně v severní Itálii.

Stejně tak jako v pozdním středověku i dnes je obchodním artiklem Murana sklo a výrobky z něj.

Něco málo zajímavého z historie: po dobytí Konstantinopole v roce 1204, poskytly Benátky azyl byzantským sklářům. Už tehdy usilovala Benátská republika o to, stát se centrem evropského sklářství.

Výhně byly odedávna příčinou mnoha požárů, a proto aby bylo město uchráněno, byly hutě roku 1292 přesunuty na ostrov Murano. Největší množství skla Murano produkovalo v 15. -16. stol., kdy na ostrově bylo až 8000 sklářů! Aby se uchránilo tajemství výroby, nesměli skláři pod pohrůžkou smrti ostrov opustit. Uprchlý sklář byl nemilosrdně stíhán a po dopadení usmrcen. Pokud sklář musel z ostrova vycestovat, byla po dobu cesty výměnou vězněna jeho rodina. I přes všechny represe a přísná nařízení, se tajemství technologie výroby skla neutajilo, a tak postupně po celé Itálii vznikaly další sklárny.

Vyrážíme,  do poslední chvíle se nevědělo, kdy ten čas přijde. Nakonec všichni narychlo balíme a odjíždíme ze dne na den ...

21:00  čtvrtek, společně s Janou Filípkovou přijíždíme vlakem z Prahy do Českých Budějovic, kde nás už vyhlíží Jaroslav Effmert - sklář - vlastník sklářské huti - šofér, ale především bezva kamarád.

6:00 pátek, přibližujeme se k italskému městečku Treviso. Malou ranní procházkou protahujeme ztuhlá těla a jen letmo probíháme historická zákoutí malebného města. Pro štěstí pohladíme lva a jedeme dál...
image 8:00 další zastávka je Massanzago, kde má Effetre jednen z prodejních skladů, kde je možné nakoupit nejenom běžnou produkci sklárny, ale i ručně tažené speciály. Těžko se nám odjíždí... , ale v benátském přístavu musíme být včas!

9:30 sklo nám přepravují z Murana do Benátek. V předem určeném čase ho mají pro nás nachystné v přístavu k vyzvednutí. Panuje zde poměrně chaos, ale to se dá od podobného místa čekat, nakládá se zde zboží všeho druhu.

10:10 máme "naloženo - zaparkováno" a hledáme dopravu na ostrov.

Ostrov Murano je místním vaporettem (vodní benátské MHD) jen 2 zastávky od Benátek.

11.35 Přivítal nás malebný ostrůvek, plný nádherných zákoutí. Ostrov protínají vodní kanály, které lemují chodníčky, břehy spojují krásné klenuté mosty, všude jakoby zněl pomyslný cinkot skleněného závěsu. Podél kolonád jsou galerie a obchůdky plné skleněné krásy, a tak procházíme a nahlížíme.

Co bylo pro nás nejdůležitější? ...no přece sklo.

S údivem obdivujeme mistrnou práci našich "kolegů"a diskutujeme, jak asi vznikaly různé dekory, kombinace, jakou asi zvolili technologii či materiály.

Nemohla jsem se dočkat, až uvidím obchůdek se sklářský nářadím slavného Karla Dony. Dnes živnost vede jeho syn Roberto. Tak si asi umíte představit, jaké bylo naše zklamání, když měl zavřeno! Jaroslav se ale nenechal zmást nastalými okolnostmi a nekompromisně zabušil na dveře. Světe div se, Roberto otevřel a pozval nás do svého království.

Na ostrově utíká čas rychle a než jsme se nadáli, byl čas odjezdu.

17:00 míříme zpět do Benátek, abychom se ještě prošli historickým městem...

9:00 druhý den nás čeká luxusní snídaně a my se jen neradi smiřujeme s faktem, že nastal čas jet domů.

Cestou nás čeká poslední rychlá prohlídka kostelíčka na rakouské straně našich hranic.

17:05 jsme u bran budějovického vlakového nádraží. Teď už nás čeká jen pár hodin jízdy vlakem a jsme doma.

Zpráva pro všechny vinutkářky, dovezli jsme nové lampové tyče, skladem je všeho dost. Objednávky přijímá a vyřizuje Jaroslav Effmert