Přiznám se, podzim jsem nikdy neměla moc ráda. Ale příroda je moudrá a pomalu nás svými deštivými a mlhavými dny připravuje na zimní odpočinek. A svými posledními plody nám dává možnost, jak si zpestřit podzimní dny a následně i ty zimní. Jedny z těchto plodů jsou žaludy. Už jste někdy pili žaludové kafe? Zrovna, když píši tyto řádky, šálek dobré žaludové kávy mám před sebou. :-) Příjemně voní i chutná.

Na žaludy jsme se vydali s dětmi, u lesa jsme nasbírali hrst velkých žaludů a pospíchali domů, vyrábět. Žaludy jsme vyloupali, nasekali a začali pražit. Místností se linula krásná oříšková vůně a my jsme se začali těšit na výborné kafe. Upražené žaludy jsme umleli v kávovém mlýnku a slavnostně jsme odměřili potřebnou dávku na tři hrníčky, zalili vodou, napili se a v okamžiku jsme celý obsah vyprskli. Svíravá chuť nás úplně ochromila. Byli jsme zklamaní, ale nevzdali jsme to. Po nastudování odborné literatury jsme se do výroby pustili znovu.

Nasbírali jsme další množství žaludů, namočili jsme je na pět dnů celé do vody, kterou jsme každý den měnili. Poté jsme plody usušili a vyloupali. Plody žaludů vypadají jako větší lískové oříšky, ale díky velkému množství tříslovin, se syrové nedají jíst. Po usušení se nasekají na menší kousky a opraží. Nádherná vůně nás láká k pokračování. Opražené kousky se tři dny suší, pak se můžou umlít nebo uskladnit do sklenic k pozdějšímu zpracování. Umletou žaludovku jsme nasypali do nádoby, zalili horkou vodou, nechali chvíli louhovat a přecedili do hrníčků. Zvědavě jsme se napili.... a vychutnali jsme si výbornou žaludovou kávu, konečně bez svíravých tříslovinových tónů.

 Další článek o jedlých rostlinách zde: http://www.fler.cz/blog/vite-ze-cerveny-jetel-chutna-jako-okurka-40182